نرخ مکالمات تلفنی عادلانه خواهد شد؟

تاریخ ارسال خبر : 1389 مرداد        تعداد مشاهده : 13
0 - 0
نرخ مکالمات تلفنی عادلانه خواهد شد؟

موضوع افزایش نرخ مکالمات تلفنی یا به گفته مسوولان امر عادلانه کردن نرخ ها در چندماه گذشته یکی از مهمترین دغه دغه های شرکت مخابرات بوده است.

بر اساس ادعای برخی از کارشناسان تعرفه‌ مکالمات تلفنی به ویژه  تلفن ثابت در ایران تقریبا جزء پایین‌ترین تعرفه‌های جهانی است؛ بنا بر این مسوولان مخابراتی معتقدند با توجه اینکه خصوصی شده اند اکنون زمان آن رسیده پس ازحدود  7 سال نرخ مکالمات تلفن ثابت را تغییر دهند. علی رغم اینکه موضوع افزایش نرخ مکالمات تلفنی یا به گفته مسوولان امر عادلانه کردن نرخ ها در چندماه  گذشته یکی از مهمترین دغه دغه های شرکت مخابرات بوده است و پیشنهادی هم به سازمان تنظیم مقررات ارسال کرده اند گویا مسوولان دولتی یا همان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ترجیح می دهند با آهنگ کندتری این خواسته را اجابت کنند. در این میان شاید اختلافات جزیی میان سازمان تنظیم مقررات و شرکت مخابرات ایران بی ربط هم نباشد تا جایی که باعث شد مدیرعامل شرکت مخابرات در جلسه ای با حضور وزیر ارتباطات اعلام کند: « سازمان تنظیم مقررات نگاه تند و نیز به مخابرات دارد.»   از سوی دیگر پیشنهاد تغییر نرخ مکالمات تلفنی در حالی مانند توپی سر گردان میان شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم ارتباطات رادیویی است که اخیراهم با خصوصی سازی مخابرات نهاد دومی در تعیین نرخ ها وارد این میدان شده است. گفته می شود شورای رقابت طبق قانون خصوصی سازی این اجازه را دارد تا نرخ بازار را با توجه به فضای رقلبتی در بخش خصوصی تعیین کند. کنکاش پیرامون این موضوع سبب شد تا در گفت وگو با محمد کرم پور معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و صابر قیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران جزییات آن مورد پرسش قرار گیرد. 


رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در گفت و گو با خبر آنلاین گفت: « پیشنهاد تغییر تعرفه تلفن ثابت چندی پیش از سوی شرکت مخابرات به سازمان تنظیم مقررات ارسال شد. کمیسیون تنظیم مقررات هم پس از آن کار بررسی این پیشنهاد آغاز کرد و در حال حاضر هم بررسی ها ادامه دارد و به جمع بندی در این زمینه هنوز نرسیده است. »


کرم پور در رابطه با اینکه گفته شده ‌براساس پروانه شرکت مخابرات ایران اگر بعد از ارائه پیشنهادها به سازمان، برای بررسی در کمیسیون، بعد از6 هفته جوابی از سوی این سازمان به شرکت مخابرات اعلام نشود شرکت مخابرات اساس را بر پذیرش پیشنهاد خود می گذارد، به این شکل توضیح داد: « این موضوع صحیح نیست چراکه به تازگی طی نامه ای به شرکت مخابرات اعلام کرده ایم هنوز کار بررسی تعرفه های پیشنهادی تمام نشده است. حتی پیش با آنها در حال مکاتبه و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعرفه های پیشنهادی هستیم.  »


گفتنی است مسوولان مخابراتی معتقدند در بحث تلفن ثابت باید این تعرفه را با دنیا مقایسه کرد.بر این اساس در قیاس با کشورهای دیگر و با توجه به تورم هر ساله و همچنین قیمت تمام شده، تعرفه تلفن ثابت در کشورمان بسیار پایین است. یعنی اصولی که باید از برنامه پنج ساله سوم توسعه انجام می‌شد که سالانه افزایش 10 درصدی تعرفه تلفن ثابت داشته باشیم، انجام نشده است و تقریبا از سال 84 که اتمام برنامه پنج ساله سوم و شروع برنامه پنج ساله چهارم بود، این افزایش 10 درصدی سالانه اعمال نشده است. این در شرایطی است که  معاون وزیر ارتباطات معتقد است: « دولت به دنبال افزایش تعرفه ها نیست و تغییر نرخ ها هم به منزله گرانتر شدن نیست بلکه هدف تعدیل تعرفه هاست. به همین جهت هر زمان بررسی تعرفه های پیشنهادی تمام شود آنوقت اعلام خواهیم کرد تعرفه های مکالمات تلفنی تا چه میزان تغییر خواهند کرد. »


رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی همچنین درباره اعلام نظر شورای ملی رقابت که مخابرات از مظاهر انحصارگر طبیعی است و با توجه به این خصیصه براساس قوانین اصل 44 قانون اساسی شورای رقابت در تعیین تعرفه ها بازار رقابتی اصلح ترست، تصریح کرد: « بنده این گفته ها نشنیده ام و قصد هم ندارم وارد این ماجراها شوم. طبق قانون ما مر جع تصمیم گیری در خصوص نرخ تعرفه های ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم. »


گفته های معاون وزیر ارتباطات در حالی است که مدیر عامل شرکت مخابرات ایران به خبرآنلاین گفت: « درست است تعرفه ها در کمیسیون تنظیم مقررات در حال بررسی است و تاکنون هم چندبار کمیسیون تنظیم مقررات مکاتباتی به بهانه دریافت اطلاعات نه چندان لازم نشان داده است و در حال بررسی موضوع است. در نتیجه  طبق قانون مهلت 6 هفته برای اعلام رای نهایی سازمان تنظیم مقررات را به این شکل منتفی کرده اند. »


صابر فیضی با تاکید براینکه  در پیشنهاد مربوطه نرخ ‌تمام مکالمات افزایش نیافته اشت بلکه عادلانه شده است، گفت:  « مخابرات به دنبال گران کردن نیست بلکه فصد دارد با تعدیل تعرفه ها خدمات مناسب تری به مشترکانش ارائه کند. بر این اساس در تعیین تعرفه های جدید یک پکیج  پیش بینی کرده ایم و بر اساس آن به نوعی امکان افزایش بعضی از تعرفه‌ها و کاهش برخی دیگر وجود دارد که در کل می‌توان گفت، تعرفه‌ها مکالمات تلفنی عادلانه می شوند. »


مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره اینکه شورای رقابت اعلام کرده است آنها مرجع قانونی برای تعیین تکلیف تعرفه ها هستند تصریح کرد:«  شرکت مخابرات تابع قانون است حال مرجع تصمیم گیری درباره تعرفه ها هر نهادی باشد. شورای رقابت هم با توجه به بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ که مربوط به تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت مقررات مربوط توسط شورای رقابت است این حق را دارد وارد این میدان شود.  »


این گفته ها در حالی است که وزیر ارتباطات هم چندی پیش به خبرنگاران درباره تغییر نرخ مکالمات تلفنی اعلام کرده بود: «طبق قانون اصل 44 قانون اساسی، وقتی شرکتی خصوصی شود، می‌تواند درخواست کند که اگر در گذشته تعرفه‌هایی زیرقیمت تمام شده داشته، با تصویب مراجع قانونی آن‌ها را به حد قیمت تمام شده برساند که در این مورد کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی آماده بررسی و تصمیم‌گیری است. »

منبع:"پايگاه خبری آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ايستنا)"



صفحه مناسب چاپ

دیدگاه کاربران در مورد این خبر

برای ثبت دیدگاه باید عضو شوید

اخبار مشابه

    برندها