![]() |
0 | - | 0 | ![]() |
در حالي كه حدود يك سال از اعطاي پروانه اپراتور سوم ميگذرد، اين مدت با سكوت خبري مسئولان اين اپراتور سپري شد اما چندان طولي نكشيد كه با اعلام قصور و تقصير، ابتدا اعضاي هيأت مديره و به دنبال آن مدير عامل تامين تلهكام به عنوان مجري اپراتور سوم بركنار شدند. * شلوغي سر اپراتور؛ بهانه سكوت خبري پس از اعطاي پر حاشيه پروانه اپراتور سوم، براي مدت كوتاهي به نظر ميرسيد كه تامين تلهكام با اصرار و جديتي كه در اخذ پروانه اپراتور سوم به خرج داد، اقدامات راه اندازي شبكه را نيز با همان جديت دنبال كند. * سقوط از مدينه فاضله تا اذعان به ناكامي در عرض 1 ماه پس از پايان مهلت قانوني اپراتور سوم براي عرضه سيمكارت، صرف نظر از تمامي شايعات پيرامون اين اپراتور كه آن قدر شنيده شد و با گذشت زمان ريشه كرد و رنگ واقعيت به خود گرفت، * سكان داران فعلي اپراتور سوم تلفن همراه كشور به اين ترتيب، با عزل فيض آبادي، مديرعامل پيشين تامين تلهكام، هماكنون فرنگ، مديرعامل پيشين شركت خدمات ماشيني تامين اجتماعي * فعلا منتظر اپراتور سوم نباشيد پس از اين تغيير مديريتي، در بيست و هشتم خرداد ماه سال جاري، يك منبع آگاه در شركت تامين تلهكام، با اشاره به تأخيرهاي پيش آمده در پروژه اپراتور سوم، به فارس، گفت: اين تاخيرها ريشه در دلايل فني دارد. * تا پايان سال، با روياي نسل سوم سر كنيد در فاصله كمتر از دو هفته پس از انتشار اين خبر، اين بار رحمت الله حافظي مدير عامل صندوق تأمين اجتماعي، در گفتوگو با فارس، در خصوص واگذاري سيم كارتهاي اپراتور سوم اظهار داشت: ايجاد مشكلات مختلف از جمله تحريمها و اعتبارات موجب شد كه توزيع سيم كارتهاي نسل جديد با تأخير در بهرهبرداري مواجه شود. * خسارت 42 ميليارد توماني تاخير اپراتور سوم به بيت المال در تير ماه سال جاري، نادر قاضي پور عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در خصوص تاخير در راهاندازي اپراتور سوم، گفته است: تاخير در آغاز به كار اپراتور سوم سبب خسارت 42 ميليارد توماني به بيت المال كشور شده است. * غافلگيري مسئولان با موكول كردن عرضه سيمكارت به پايان سال اين اتمام حجت حافظي، واكنشهايي را از سوي رسانهها و مديران نظارت سازمان تنظيم مقررات و حتي وزير ارتباطات بر انگيخت. * اكنون .... با توجه به انحصار دو ساله فناوري نسل سوم و نيز تاخيرهاي متعدد پيش آمده در جريان برگزاري مزايده، واگذاري پروانه و راهاندازي شبكه، هر روز تاخير در راه اندازي پروژه اپراتور سوم و ارائه نسل سوم موبايل، به معني فرصت سوزي، اتلاف زمان در بهره مندي كشور از فناوري نسل سوم است. منبع:ICTNA
آن گونه كه از ظاهر امر بر مي آيد، چشم انتظاري براي انجام تعهدات اپراتور سوم به درازا خواهد كشيد و در جريان اين داستان دنباله دار، هر از گاهي مروي بر وضعيت فعلي و فاصله كنوني تا وفاي به عهد مسئولان اين اپراتور، براي زنده نگاه داشتن ياد فناوري نسل 3 در كشور، خالي از لطف نيست.
پس از فرا رسيدن خرداد ماه و پايان مهلت قانوني تامين تلهكام براي راه اندازي شبكه و ارائه سيمكارتهاي نسل 3 اپراتور سوم، تغيير تركيب هيئت مديره و مديرعامل تامين تله كام، سرنوشت اپراتور سوم را كه آرام آرام رو به كسالت و يكنواختي گذاشته بود، دچار فراز و نشيب كرد و اين اقدام، ميتواند اميد بخش آغازي دوباره در سرنوشت اپراتور سوم باشد.
از آن بازه زماني كه اپراتور سوميها با چهره مشغولان و فعالان سر شلوغ در پشت پرده سكوت خبري، خود را از چشم رسانهها پنهان ميساختند، اطلاع زيادي در دست نيست.
اما همان اندك اطلاع از آغاز دوران فعاليت اپراتور سوم نيز، از شنيدههايي خبر ميداد كه در آن، يكي از اعضاي هيئت مديره وقت تامين تلهكام با معرفي خود به عنوان نماينده تام الاختيار اپراتور سوم، اقدام به انعقاد معامله ميكرد و اين قبيل امور بعضاً غير قانوني با مخالفت برخي مديران وقت اپراتور سوم مواجه شد و در نهايت منجر به جدايي برخي از اعضاي هيئت مديره اين شركت گرديد.
در آن سكوت خبري، تمام صداي دهل اپراتور سوم، از دور به گوش ميرسيد.
پاسخ تمامي پرسشها در خصوص وضعيت اپراتور سوم به جملات خوش آيند "حركت طبق برنامه پيش بيني " و "عمل به تعهدات در زمان تعيين شده "، ختم ميشد؛ حتي مسوولان سازمان تنظيم مقررات نيز در بازديدي از شركت تامين تلهكام اوضاع را خوب و روبهراه توصيف كردند و محمد كرمپور، در خصوص اين بازديد گفت: همه چيز خوب بود؛ دارند كارشان را انجام ميدهند و انشاالله طبق برنامه سيمكارتهايشان را ارائه ميدهند.
شنيده ها در خصوص اپراتور سوم با انتشار اخباري پيرامون تلاش گروه انحرافي براي نفوذ و به دست گرفتن پروژه اپراتور سوم تلفن همراه، جدي تر شد و اخبار غير رسمي، عزل مديرعامل اپراتور سوم را نخستين گام براي در دست گرفتن اپراتور سوم اعلام ميكرد.
نخستين خبرهاي رسمي در باب اذعان به بي كفايتي و عدم انجام تعهدات، در شانزدهم خرداد ماه 90 از سوي روابط عمومي شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي "شستا " منتشر شد.
شستا كه پيش از اين هميشه بر اوضاع آرام و حركت برنامه ريزي تاكيد داشت، در واكنش سريع به خبري در خصوص نفوذ جريان انحرافي و دستهاي پنهان براي كارشكني در پروژه اپراتور سوم، به يكباره در خبر منتشر شده، هر آنچه كه تاكنون در خصوص نوع فعاليت هاي خود رشته بود، پنيه كرد و اعلام كرد: در پي اتمام زمان اجراي پروژه اپراتور سوم و با توجه به اينكه قرار بود از تاريخ يك خرداد 1390 فروش سيم كارت پروژه آغاز شود، نظر به اينكه تأمين تله كام موفق به انجام اين كار نشد، لذا شستا قصد تغيير هيئت مديره و مديرعامل تأمين تلهكام را دارد.
شستا در اين اطلاعيه، مديرعامل وقت شركت را مقصر تمام ناكامي ها را دانست و گفت: اين تغيير مرتبط با ضعف مدير عامل در راهاندازي پروژه اپراتور سوم است.
به سمت مديرعامل شركت تامين تلهكام منصوب شده است.
همچنين هم اكنون زاهدي وفا، عميديان، پاكروان و آبكار تركيب اعضاي هيئت مديره شركت تامين تلهكام را تشكيل ميدهند.
وي اظهار داشت: عليرغم صحبتهايي كه در خصوص راه اندازي شبكه اپراتور سوم و ارائه آزمايشي سيمكارت مطرح شده، در حال حاضر شبكهاي كه بتواند سرويس عمومي ارائه دهد راهاندازي نشده و اپراتور سوم هنوز در مراحل اجراي شبكه است.
وي با تاكيد بر اينكه، ايجاد شبكه يك اپراتور، يك كار بسيار بسيار بزرگ است و براي راهاندازي بايد حجم زيادي از كار انجام شود، ادامه داد: هم اكنون بخشي از كارها انجام شده و بخش ديگري نيز انجام نشده و در حال انجام است.
اين مقام آگاه خاطر نشان كرد: با توجه به شرايط فعلي، اپراتور سوم هنوز آماده سرويس دهي عمومي نيست و سرويسدهي عمومي اين اپراتور قطعاً به زودي و تا يك ماه آينده آغاز نخواهد شد.
مدير عامل صندوق تأمين اجتماعي گفت: طي 2 ماه آينده سيمكارتهاي محدودي به صورت پايلوت و تست در سطوح خاص در بين معاونان وزرا توزيع ميشود.
وي با بيان اينكه تجهيزات مورد نياز ايستگاهها در حال حمل به كشور است، در خصوص پيش بيني زماني براي عرضه عمومي سيمكارتهاي اپراتور سوم، وعده داد: سيمكارتهاي اپراتور سوم تا پايان سال در بين عموم جامعه توزيع خواهند شد.
به اين ترتيب مدير عامل صندوق تأمين اجتماعي در اظهار نظري رسمي در جواب به تمام سوالهاي تكراري در خصوص زمان ارائه سيمكارتهاي اپراتور سوم، آب پاكي را روي دست تمام مرتبطان و پيگيران اپراتور سوم، ريخت و خيال تمامي منتطران نسل 3 را تا مدتها راحت كرد.
قاضي پور با اشاره به اينكه اپراتور سوم و مسئولان وزارت ارتباطات وعده عرضه سيمكارت هاي نسل سوم را در بهمن ماه سال گذشته داده بودند، اعلام كرد: اين اپراتور نه تنها در آن زمان بلكه در مهلت قانوني خود (پايان خرداد ماه سال جاري) نيز نتوانست سيم كارت عرضه كند.
وي با اشاره به اينكه اپراتور سوم قصد دارد از تجهيزات قديمي چيني براي راه اندازي شبكه خود استفاده كند، خاطر نشان كرد: اما مجلس تاكيد بر اين دارد كه براي راه اندازي شبكه بايد از تجهيزات توليد داخل استفاده شود.
وي با بيان اينكه تاخير در عرضه سيم كارت باعث ضررهاي جبران ناپذير به اقتصاد كشور ميشود، خاطر نشان كرد: مجلس بررسي وضعيت اين اپراتور را در دستور كار خود قرار ميدهد.
قاضي پور گفت: چندي پيش مجلس در خصوص وضعيت اپراتور سوم سئوالاتي از وزير ارتباطات و مسئولان تامين اجتماعي كرد و پس از تعطيلات مجلس نيز، تقي پور بايد بار ديگر در خصوص تاخير اپراتور سوم به مجلس پاسخگو باشد.
رضا تقي پور با اشاره به تاخير در بهره برداري از پروژه اپراتور سوم، گفت: اگر تاخير اين اپراتور در ارايه سيمكارت، به دليل مشكلات فني و يا اقتصادي است، بايد موارد را بهصورت مكتوب به كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات ارائه كند.
همچنين معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در گفتوگو با فارس در خصوص آخرين وضعيت پروزه اپراتور سوم تلفن همراه كه قرار بود اول خردادماه نسبت به واگذاري سيم كارت اقدام كند، اظهار داشت: مطابق پروانه با اين اپراتور برخورد خواهد شد.
وي با اشاره به برخي اخبار منتشر شده از راه اندازي شبكه اپراتور سوم موبايل گفت: ممكن است اين اپراتور شبكه خود را با تعداد محدودي آنتن راه اندازي كرده باشد اما از نظر ما اين شبكه راه اندازي تجاري نشده است.
حسن رضواني ادامه داد: از نظر رگولاتوري زماني كه سيم كارت هاي اين اپراتور در اختيار مردم قرار گيرد و اعلام عمومي شود عمل به تعهدات پروانه تلقي خواهد شد و در غير اين صورت با اين اپراتور برخورد ميشود.
رضواني با بيان اينكه با وجودي كه حدود دو ماه از مهلت تعيين شده براي اپراتور سوم مبني بر راه اندازي عمومي اين شبكه گذشته، افزود:
رگولاتوري به دقت بر تاخيرات اين پروژه نظارت خواهد داشت كه عدم اجراي اين تعهدات مطابق پروانه اخطار، جريمه و حتي لغو پروانه را به دنبال خواهد داشت.
با آنچه كه از نحوه طي مسير اپراتور سوم تا رسيدن به مقصود عرضه عمومي سيمكارت، از آغاز تاكنون از نظر گذرانديم، واضح است كه اپراتور سوم، تا رسيدن به هدف مطلوب كه همان رساندن سيمكارت به دست مردم است، راهي طولاني در پيش دارد.
از اين رو، در طي اين مسير طولاني، پيگيري مسئولان براي جلوگيري از تاخير هر چه بيشتر در راه اندازي اپراتور سوم، امري است كه نبايد با گذشت زمان، به غبار فراموشي دچار شود.
علاوه بر اين، مسئولان بايد به جا نرمش و تندي به خرج دهند؛ نبايد روزي كه تمام شواهد نشان از ناتواني اپراتور سوم در عمل به تعهدات در موعد مقرر دارد، به جوابهاي خوش بينانه و غيرمعقول بسنده كنند و نه آنكه بدون توجه به مشكلات اين بنگاه اقتصادي بزرگ، سنگهاي بزرگتري را جلوي پايش بيندازند.
البته از شواهد امر اين طور بر ميآيد كه رويا پردازيها در خصوص استفاده از فناوري نسل 3 موبايل، اينترنت پرسرعت روي موبايل و تماس تصويري را بايد به پايان سال 90 موكول كرد.
