ادغام وزارت ارتباطات خسارات جبران‌ناپذيري خواهد داشت

تاریخ ارسال خبر : 1390 خرداد        تعداد مشاهده : 24
0 - 0
ادغام وزارت ارتباطات خسارات جبران‌ناپذيري خواهد داشت

 

 

وزير ارتباطات و فن‎آوري اطلاعات گفت: با توجه به عدم سنخيت و تجانس اين وزارتخانه با وزارتين مسكن و راه، ادغام اين سه خسارات فراواني را به كشور تحميل خواهد كرد كه جبران آن براي آيندگان بسيار سخت و بعضاً غيرممكن خواهد بود.


رضا تقي‌پور وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات در گفت‌و‌گو با فارس، به تشريح نقش فناوري ارتباطات و اطلاعات در توسعه همه‌جانبه جوامع امروزي پرداخت و افزود: لزوم توسعه فناوري ارتباطات و اطلاعات به عنوان محرك اصلي و عامل توسعه در تمام بخشها موضوعي نيست كه اخيراً صاحب‌نظران به آن رسيده باشند وليكن تكرار آن در واقع نشان از اهميت و جريان پوياي اين مضمون دارد.


وي ادامه داد: امروزه اين رويكرد گريز‌ناپذير در تمامي عرصه‌ها نمود يافته است. توسعه كاربردهاي صحيح و گسترده فناوري ارتباطات و اطلاعات و گسترش استفاده از اين فناوري در زندگي روزمره آحاد مردم و تسهيل دسترسي به شبكه‌هاي ارتباطي , علاوه بر اينكه موجب صرفه‌جوئي هاي فراوان در مقياس ملي مي‌گردد, در بالا بردن دقت, صحت و سرعت امور و برقراري عدالت و رفاه اجتماعي تاثير بسزائي دارد.


تقي‌پور با بيان اينكه امروزه فناوري ارتباطات و اطلاعات شيوه و فضاي زندگي را بكلي دگرگون ساخته و فاصله‌هاي زماني و مكاني را عملا از ميان برداشته است، اضافه كرد:عصر حاضر عصر اطلاعات نام گرفته و بسيار فراتر از اختراع ماشين چاپ تحول شگرفي در توليد و انتشار علم پديد آورده‌است. امروزه فناوري ارتباطات و اطلاعات توانسته است توليد علم را در هر چند سال چند برابر كند. ارتباطات و فناوري اطلاعات, قدرت ذهني و عملياتي بشر را تا فراسوي مرزها و اقصي نقاط عالم كشانده است.


وي خاطرنشان كرد:امروز تحصيل در يك دانشگاه معتبر جهاني و كاركردن در بنگاه‌هاي اقتصادي و صنعتي جهان و يا برخورداري از يك كسب و كار با ارزش افزوده بالا و حضور در بازار جهاني و يا تجارت و خريد و فروش كالا در محيط مجازي حتي براي يك نوجوان با هوش ايراني دور از ذهن نيست.


به گفته وي سوار بر مركب ارتباطات و اطلاعات مي‌توان در چشم به هم زدني در هر كجاي جهان حضور داشت. دسترسي به يك كتاب آسان‌تر از آنست كه آنرا از قفسه كتاب مجاور خودمان برداريم و نگاه از آسمان به زمين ديگر يك رؤيا نيست.


وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات گفت: شايد به جرأت بتوان گفت هيچ فناوري‌اي چنين دگرگوني عظيمي را پديد نياورده باشد. سرعت تحولات به گونه‌اي بوده است كه انديشمندان غربي نيز متحيرانه به آن مي‌نگرند و سعي در ارزيابي، سنجش و مرزبندي حدود اثرگذاري آن دارند. تاثيرات اين فناوري در حوزه اقتصادي و تجارت، شكوفايي و رونق غير قابل وصفي به تعاملات علمي و معاملات مالي جهان بخشيده است. مسلماً تأثيرات اين فناوري در ديگر حوزه ها، كمتر از حــوزه اقتصاد نمي‌باشد.


وي اظهار داشت:امكان برقراري ارتباط در هر كجا، هر زمان و هر وقت قابليتي است كه در گوشه هائي از دنيا محقق شده و براي فرداي جهان يك امر گريز‌ناپذير است. دستيابي به رشد اقتصادي مورد نظر برنامه پنجم توسعه و چشم‌انداز 20 ساله به گونه‌اي كه مشاركت خواهي ناشي از رشد و تحرك اجتماعي جوانان را در بر گيرد، نوگرائي و نوآوريهاي ناشي از جواني جمعيت را پاسخ گويد و اشتغال آنان را بيشتر ميسر سازد، مستلزم رويكرد جديدي با بنيانگذاري و توسعه اقتصاد ديجيتالي بر پايه فناوري ارتباطات و اطلاعات است.


تقي‌پور افزود:فناوري اطلاعات كه به عنوان يك فناوري نو از دهه 90 ميلادي وارد بازار شده و به سرعت توسعه يافته است، از جمله فناوري هاي برتر ، پايه و راهبردي است كه نه تنها در حوزه فعاليت خود بسيار تاثيرگذار بوده بلكه در تمام فعاليت هاي اقتصادي و غير اقتصادي تاثير به سزايي داشته و در تسهيل انجام امور و افزايش بهره‌وري و كارايي نقش مهمي دارد.


وي ادامه داد: جايگاه ويژه فناوري اطلاعات و ارتباطات و نفوذ روز افزون آن در كسب و كار مردم دنيا سبب شده است تا سهم قابل توجهي از دادوستدهاي جهاني به اين بخش اختصاص يابد. سياست هاي توليدي بسياري از كشورها به جاي توليد محصولات قابل لمس محصولات و خدمات دانش پايه و نرم افزاري و يا به بيان ديگر فناوري ها و نوآوري‌ها است.


اين عضو كابينه دولت دهم، با اشاره به سرعت و شتاب توسعه فناوري اطلاعات در جهان اضافه كرد:طي دهه گذشته توسعه فناوري اطلاعات در گستره جهاني شتاب قابل توجهي داشته است به ويژه در جهان سوم با توجه به اين كه امكان رقابت تكنولوژيك بسيار دشوار بوده و در صورت وجود چنين امكاني ، تنها از مسير نرم‌افزار و فناوري اطلاعات مي‌باشد كه نمونه بارز موفق و پيشرو آن در آسياي جنوب شرقي و كشورهاي چين و هند مي باشند.


وي گفت: براساس آمارهاي جهاني در سال‌هاي اخير مشاغل مبتني بر فناوري اطلاعات و خدمات وابسته به آن بالاترين درجه ايجاد اشتغال را به خود اختصاص داده است و راهبرد به‌كارگيري فناوري‌هاي ارتباطات و اطلاعات راهبرد اصلي بسياري از كشورها بوده و توجه خاص مديريتي تاثير قابل ملاحظه‌اي در رشد اقتصادي كشورها داشته است كه كره جنوبي و برزيل نمونه‌هاي بارز اين كشورها هستند.


تقي‌پور در پاسخ به اين پرسش كه ماموريت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و برنامه‌هاي اين وزارت براي توسعه اقتصادي ، سياسي و فرهنگي كشور در راستاي ايفاي نقش هاي فوق الاشاره چيست؟ افزود:برنامه پنجم توسعه اقتصادي ، سياسي و فرهنگي گام دوم از نظام برنامه‌ريزي كشور جهت دست‌يابي اهداف چشم‌انداز بيست ساله است. نگاه مسئولانه به احكام برنامه و تلاش براي تحقق آن ها در مهلت زماني تعيين شده مي تواند رسالت برنامه و آن چه در هدف قانونگذار بوده است را تا حد قابل قبول تامين نمايد.


وي اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه كشور به غير از ماده 46 كه به طور خاص به بحث فناوري ارتباطات و اطلاعات (فاوا) پرداخته است بيش از 30 ماده ديگر نيز مرتبط با فاوا مي باشد كه مهم‌ترين دليل آن فرابخشي بودن حوزه فاوا و تسري در حوزه‌هاي گوناگون سياسي، اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي است.از مهم‌ترين شاخص هاي مورد نظر در برنامه، تحقق جايگاه دوم منطقه در آمادگي الكترونيكي ، شاخص هاي توسعه دولت الكترونيكي و اينترنت و نيز توسعه شبكه دسترسي پرسرعت تا 60% خانوارها و تمام تعاملات در دستگاه هاي اجرايي است.


وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات خاطرنشان كرد:براي تحقق اين شاخص‌ها به نوعي بار ناشي از برنامه چهارم نيز بر دوش برنامه پنجم بوده بخصوص وظايف و تكاليفي كه در برنامه پنجم توسعه بر عهده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نهاده شده است نيازمند همت و تلاش مضاعف و توجه ويژه به تقويت ساختارهاي موجود و حركت به سوي يكپارچگي در مديريت اين حوزه بسيار مهم، حياتي و راهبردي است.


وي گفت:در مجموع در بيش از 30 ماده از برنامه و نزديك به 50 حكم قانوني درخصوص فناوري اطلاعات و ارتباطات وجود دارد كه تنها 14 حكم سخت‌افزاري از جمله ايجاد شبكه ملي ارتباطات و فناوري اطلاعات است و برخي نظير سلامت الكترونيكي كارت ملي هوشمند، تجارت الكترونيكي بر عهده ساير وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها است. يعني برنامه پنجم پيش از آنكه به ارتباطات بپردازد به فناوري اطلاعات پرداخته است اگرچه جدا كردن اين دو مقوله زياد با تحولات جهاني و عصر اطلاعات همسو نيست.


اين مقام مسئول اضافه كرد:بطور خلاصه ماموريت وزارت ارتباطات و فنّاوري اطلاعات شامل سياستگذاري، برنامه‌ريزي كلان، حمايت، هدايت و نظارت بر شبكه‌هاي پستي، پست بانك، مخابراتي، فنّاوري اطلاعات، نظير: اعمال حاكميت بر طيف فركانس ، خصوصي سازي و آزادسازي (صدور مجوز آزادسازي) در بخش و صدور پروانه اپراتورها، تأمين زيرساخت‌هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات، ساماندهي شبكه ملي اطلاعات و اعمال مديريت مستقل و مقتدر در اين سرمايه عظيم ملي، تدوين و اعمال استانداردها، هدايت امور مربوط به طرح و چاپ و انتشار تمبر، حفظ و حراست از مراسلات و امانات پستي و مكالمات تلفني و مبادلات اطلاع رساني، تأسيس و توسعه، نگهداري و بهره برداري از شبكه هاي مادرپستي، مخابراتي، حمايت از تحقيق براي استفاده از فنّاوري هاي جديد، و حضور فعال در مجامع و اتحاديه هاي بين المللي مي باشد.


وي در ادامه افزود:مقابله با تهديدات نرم و سايبري از مهمترين وظايف وزارت ارتباطات است. دولت دهم اولين دولتي است كه توجه ويژه‌اي به فاوا و امنيت در اين حوزه نموده و در جهت دست‌يابي به اهداف راهبردي كشور تاكيد خاص بر اهميت و تاثير فاوا در همه عرصه هاي پيشرفت و تحقق عدا لت داشته است. ايجاد كارگروه مديريت فاوا با رياست وزير ارتباطات و 18 كميته وابسته به اين كارگروه در بخش هاي مختلف دولت الكترونيكي ، سلامت الكترونيكي ، صنعت فاوا ، فرهنگ اسلامي ، تجارت الكترونيكي، حقوق و قوانين ، فني ،زير ساخت امنيت در حوزه فضاي تبادل اطلاعات ، از مهمترين اقدامات اين دولت بوده است كه با سرعت قابل ملاحظه اي به تدوين دستورالعمل ها و احصاي نيازهاي اين حوزه پرداخته و با ابلاغ آن به دستگاه ها سعي در كوتاه نمودن مسير نيازسنجي ، ارائه راه حل و اجرا نموده است.


تقي‌پور گفت:شبكه ملي اطلاعات كه از زير‌ساخت‌هاي اساسي و مورد نياز كشور بوده است و نخستين بار توسط اين وزارتخانه در دولت دهم با جديت دنبال شده است طي دو سال آينده راه‌اندازي و بخش قابل توجهي از كشور را پوشش داده ، به لحاظ امنيتي بسياري از دغدغه هاي موجود را كاهش خواهد داد.


وي تصريح كرد: توسعه دفاترICT روستائي در ادامه خدمت رساني در قالب 10070دفتر ايجاد شده در دولت هاي نهم و دهم كه برگ زريني در راستاي تحقق شعار هاي مهرورزي با روستائيان عزيز، عدالت محوري، پيشرفت و توسعه كشور و خدمت رساني بود، راه‌اندازي شبكه علمي كشور ، هوشمند سازي مدارس ، توليد صدها محتواي آموزشي و ايجاد شبكه يادگيري كشور، ايجاد پست الكترونيكي بومي و امن ، موتور جستجوگر ملي ، طرح اينترنت پاك ، سيستم عامل بومي ، كارت هوشمند ملي، سلامت الكترونيك ، دولت الكترونيك، تجارت الكترونيك، ايجاد مراكز داده امن ملي و استاني ، كاهش شكاف ديجيتالي بين استان ها و الكترونيكي كردن استان ها و دستگا ه ها كه خود سبب كاهش محروميت و برقراري عدالت و شفاف سازي خواهدشد، هم چنين ايجاد مركز امداد و نجات رايانه‌اي به منظور رصد امنيت فضاي تبادل اطلاعات (افتا) و پياده سازي سند افتا و اجراي سياست هاي 9گانه ابلاغي مقام معظم رهيري در حوزه افتا ، كاهش وابستگي به اينترنت به گونه‌اي كه ميزباني صددرصد دستگاه هاي دولتي و غير دولتي به داخل كشور انتقال يابد، ايجاد پايگاه‌هاي داده ملي براي تبادل اطلاعات بين دستگاه‌ها ، فرهنگ سازي و آموزش آحاد مردم در به‌كارگيري ابزارهاي نوين فناوري اطلاعات و افزايش بهره‌وري در بخش هاي اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي، افزايش سهم توليد محتوا در جهان در مقابل صرفا مصرف كننده بودن محتواهاي توليد شده ، همگي از برنامه هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت دهم است.


وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات ، در مورد پيشنهاد مطرح شده توسط كميسيون امور اجتماعي مجلس در ارتباط با ادغام وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و راه و ترابري با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ، اظهار داشت:ضمن احترام به نظرات برخي از دوستان حاضر در جلسه كميسيون امور اجتماعي بايد عرض كنم معمولا " و براساس قواعد موجود مجلس محترم شوراي اسلامي امور مربوط به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با توجه به تخصصي بودن آن در كميسيون صنايع و معادن و امور مربوط به وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و راه و ترابري در كميسيون عمران مجلس طرح و بررسي مي‌شده است ضمن اينكه مسايل عمومي و اجتماعي در كميسيون امور اجتماعي مورد بحث و مداقه قرار مي‌گيرد.


وي ادامه داد:در مورد سنخيت ادغام سه وزارتخانه تحت عنوان امور زيربنايي نيز بايد گفت كه شايد بتوان امور شهرسازي و مسكن را با امور راه و ترابري هم سنخ دانست اما در كجاي دنيا موضوعات كاملاً تخصصي و فني ارتباطات و فناوري اطلاعات كه تخصصي بودن وزير را نيز اجتناب ناپذير مي سازد با امور مسكن و راه هم‌سنخ مي دانند؟ ضمناً آيا گمان نمي شود كه با تكاليف سنگيني كه وزارت مسكن در مورد خانه‌دار شدن كليه افراد در طول دولت دهم دارد ، سپردن تكليفي تخصصي و سنگين مثل امور ارتباطات و فناوري اطلاعات كه خود با عنايت به تكاليف برنامه پنجم حجم عظيمي از عمليات تخصصي را دارا مي باشد سرعت توسعه مسكن ، شهرسازي و توسعه راهها را كه كشور ما به واسطه عدم سرمايه‌گذاري لازم هنوز از زيرساخت‌هاي ارتباطي فيزيكي مطلوب از جمله شبكه ريلي، هوايي و زميني فاصله دارد. نيز با كندي مواجه مي سازد؟


تقي‌پور افزود:با توجه به موارد فوق و عدم سنخيت و تجانس وزارتخانه تخصصي ارتباطات و فنآوري اطلاعات با وزارتين مسكن و شهرسازي و راه و ترابري و با توجه به سرعت پيشرفت تكنولوژي در عرصه ارتباطات و لزوم همگام شدن با تحولات جهاني و ايجاد زيرساختهاي لازم ضمن تاكيد بر نظر تخصصي دولت كه قبلا هم در جلسه هيات وزيران اعلام گرديده بود ادغام مزبور فاقد هرگونه وجاهت تخصصي، فني و حرفه‌اي مي‌باشد و قابل دفاع نمي باشد چرا كه در عين حال از نظر امنيتي مخالف مصالح ملي كشور بوده و نيز موجب تضعيف جايگاه جمهوري اسلامي ايران در مجامع بين المللي گشته خسارات فراواني را به كشور تحميل خواهد نمود كه جبران آن براي آيندگان بسيار سخت و بعضا " غيرممكن خواهدبود.


وي در پاسخ به اين پرسش كه در اين صورت به نظر شما جايگاه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در كشور ما چگونه بايد باشد؟ تصريح كرد:
از آن جا كه در اكثر كشور‌هاي پيشرفته جهان جايگاه چنين وزارتخانه‌اي به عنوان يك ساختار مستقل و مقتدر كاملا "مشخص و از حمايت‌هاي ويژه حاكميت برخوردار است، ادغام وزارتخانه‌اي با اين اهداف و وظايف خطير در وزارتخانه‌هايي كه به لحاظ اهداف و وظايف و زمينه‌هاي لازم و كافي فني-تخصصي هيچ‌گونه مشابهتي ندارند مسلما ضربه سنگيني به تحقق اهداف برنامه پنجم و به دنبال آن اهداف سند چشم‌انداز وارد خواهد كرد.


وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات خاطرنشان كرد: از آنجا كه اين پيشنهاد حتي به ظاهر منجر به كوچك‌سازي دولت نمي‌شود چرا كه كليه زيرمجموعه‌هاي اين وزارت داراي ماموريت و وظيفه مستقل و تخصصي مي‌باشند كه تشابه و تناظري بين آنها و هيچ يك از سازمانهاي زير مجموعه وزارتخانه‌هاي مسكن و شهرسازي و راه و ترابري نبوده و به تبع آن امكان ادغام به عنوان سازمانهاي موازي وجود ندارد و قطعا " در زمينه هاي گوناگون ذكر شده منجر به ضرر و زيان‌هاي غيرقابل جبران خواهد شد كه در يكي از ابعاد اين زيان ها يعني بعد اقتصادي منافات بارزي با حركت در جهت جهاد اقتصادي دارد.


وي اضافه كرد:به نظر مي رسد براي دستيابي به تحولي عظيم مشابه آنچه كه در عرصه برنامه‌هاي ساختار اقتصادي در سال‌هاي اخير در كشورهاي درحال توسعه و توسعه‌يافته ديده مي‌شود و آن رويكرد نوظهور اقتصاد الكترونيكي يا دانش‌بنيان است و از اين منظر جديدترين تحول مشاهده شده نقش‌آفريني موثرحوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور كره جنوبي در اقتصاد آنها است و نيز برنامه‌هاي سراسر مبتني‌ بر توسعه فاواي مالزي كه تمركز بر جنبه‌هاي اقتصاد و دانش‌بنيان دارد، اگر كشور ما هم بخواهد همسو با روند جهاني و منطق حاكم بر توسعه فناوري گام بردارد بايد دو كار ويژه انجام دهد اول اينكه برنامه توسعه آن بايد مبتني‌ بر فرصت‌ها و قابليت‌هاي توانمندساز فناوري اطلاعات تدوين شده يا برنامه‌اي خاص براي اين موضوع تدارك ديده شود كه اين مهم با اجماع و همسويي نخبگان و مسئولان قوه مجريه و مقننه در برنامه پنجم شكل گرفت و دوم حمايت نهادي از برنامه است يعني بايد از نقطه ضعف برنامه چهارم درس گرفت كه مهمترين آن عدم سازماندهي مناسب براي توسعه فاوا بود و در اين مقطع زماني بايد ساختار موجود مستقل و تخصصي براي حمايت، هدايت، مديريت و نظارت بر توسعه فاوا باقي باشد تا احكام مترقي برنامه پنجم اجرايي شوند.


وي در پايان گفت: از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي كه تماما " از شخصيتهاي اجرايي با تجربه و يا از اساتيد فرهيخته حوزوي و دانشگاهي بوده، در بالاترين سطح در تحليل مسائل كارشناسي و راهبردي قرار دارند ، انتظار مي‌رود با عنايت ويژه‌اي پيشنهاد ادغام وزارت ارتباطات در وزارت امور زيربنايي را مورد مداقه مجدد قرار داده ضمن بررسي كارشناسي مجدد به خصوص بررسي در ابعاد فني، اقتصادي، امنيتي و اجتماعي، اجازه بفرمايند خيل عظيم متخصصين اين حوزه و خادمان اين عرصه ضمن اميد به آينده با بسيج همه ظرفيت ها دولت و مجلس محترم را كماكان در قالب ساختار چابك و يكپارچه موجود وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در تحقق جهاد اقتصادي و راهبردهاي تحولگرايانه آن و ادامه خدمت در مسير رهنمود‌هاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي همراهي نمايند.

منبع:ICTNA

 



صفحه مناسب چاپ

دیدگاه کاربران در مورد این خبر

برای ثبت دیدگاه باید عضو شوید

اخبار مشابه

    برندها