هزینه های میلیاردی برای تبلیغات همراه اول از جیب مشترکان; کیفیت شبکه مهم تر است یا قرعه کشی ؟

تاریخ ارسال خبر : 1389 مرداد        تعداد مشاهده : 22
0 - 0
هزینه های میلیاردی برای تبلیغات همراه اول از جیب مشترکان; کیفیت شبکه مهم تر است یا قرعه کشی ؟

   

بر اساس برخی شنیده ها و اطلاعات رسیده اپراتور اول تنها در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی 2010 ، بیش از 12 میلیارد تومان صرف تبلیغات خود کرده است که البته این تبلیغات همچنان ادامه دارد.


به گزارش روزنامه جوان، اپراتور اول تلفن همراه که تا همین چند سال پیش نیازی به پاسخگوئی احساس نمیکرد به دلیل انحصار در بازار و خیال راحت از کسب مشتری و درآمد به راه خود ادامه میداد، با ورود رقیب زرد خود و در آینده بسیار نزدیک اپراتور سوم ، احساس خطر کرده و به دنبال کسب حداکثر مشترک و جذب درآمد سرشار از این بازار است.


فقط و فقط آگهی


در حال حاضر اپراتور اول از زمین های فوتبال لیک برتر تا میان برنامه های صدا و سیما اقدام به تبلیغات گسترده میکند. بسیاری از این تبلیغات هیچ پیام مثبت وسازنده ای برای مشترک و بیننده ندارد. تنها پیام تبلیغات چند میلیارد تومانی همراه اول خرید سیم کارت یا شارژ است . به گفته برخی از کارشناسان و فعالان همراه اول بهتر است به جای تبلیغات بی فایده برای کسب مشتری که هزینه آن را مشتریان از همه جا بی خبر میپردازند. به فکر اصلاح اشکالات کیفی شبکه خود و رقع نواقص باشد.


همین چندی پیش به دلیل اشتباه سیستم صورتحساب گیری با مرکز داده ؛ برخی مشترکان در صورتحساب های خود رقم هائی بالا و غیر واقعی را مشاهده کردند. داستان از این قرار بود که نرم افزار مربوط به سرویس اینترنت همراه با مرکز صورتحساب گیری هماهنگ نبود و مشترک که اقدام به خرید یک بسته یک ماه اینترنت با قیمت 10 هزار تومان کرده بود در قبض خود رقم 100 هزار تومانی را دریافت کرده بود . این اشکالات فاحش در حالی است که همراه اول که به ادعای خود و به لطف مردم بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه خاورمیانه به شمار میرود هنوز نتوانسته یک سرویس بیلینگ ( صورتحساب گیری) یکپارچه و بدون نقص داشته باشد. در حالی که قرار بود صا ایران چندین سال پیش این سرویس را برای مخابرات راه اندازی کند.


جای خالی نظارت سازمان رگولاتوری


متاسفانه به دلیل وجود ارتباطاتی در میان سازمان های مرتبط و به خاطر شاید رفاقت ها از کوتاهی اپراتورها چشم پوشی میشود . سازمان تنظیم مقررات که هنوز نتوانسته دستور کتبی و ابلاغیه رسمی خود به اپراتور دوم مبنی بر توقف فروش سیم کارت را عملی کند ، چگونه میتواند در مقابل شکایات و اشکالات شبکه همراه اول قرار گیرد. آیا سازمان تنظیم مقررات کارشناس بررسی کیفی شبکه اپراتورها را ندارد ؟ آیا این سازمان نباید پس از گذشت بیش از 15 سال از آمدن تلفن همراه دستورالعمل مشخصی برای رسیدگی و برخورد جدی با تخلفات اپراتورها با قدرت اجرائی داشته باشد.


سوال اساسی این است که همراه اول که اکنون شرکتی سهامی عام و خصوصی شده است، آیا از مشترکان خود برای تبلیغات چندین میلیارد تومانی که بازخورد خوبی هم ندارد نظر سنجی کرده است؟


گویا دو اپراتور زرد و فیروزه ای در حال رقابت سنگینی برای فروش سیم کارت هستند و هیچ توجه جدی به مقوله کیفی سازی شبکه خود ندارند. این اپراتورها که هزینه های بالائی برای تبلیغات خود میکنند چرا این هزینه ها را صرف بهبود کیفیت شبکه ، راه اندازی مراکز خدمات مشتریان با امکانات بهتر و سایر موارد که به سود مشترک است منتج شود نمیکنند؟


ضمن اینکه باید به این سوال نیز پاسخ داده شود که برگزاری شبکه لاتاری توسط اپراتورهای تلفن همراهاز لحاظ قانونی و شرعی اشکال دارد یا خیر


اپراتوری که فقط بزرگ است ؟


اپراتور اول که اکنون شعال همراه اول بزرگترین اپراتور خاورمیانه را در تبلیغات خود جای داده است تنها از نظر تعداد بزرگترین اپراتور به شمار میرود. اما از نظر کیفیت و خدمات نوین در رده های پائین ارزیابی است.


اپراتورهای ترکیه از جمله ترکسل در حال حاضر موبایل بانکینگ، موبایل پیمنت، و ...... را به مشتریان خود عرضه میگند . اما اپراتور اول و زرد ایران تنها به فروش سیم کارت و خدمات دست و پا شکسته ای چون پیامک ، اینترنت و mms بسنده میکنند که دو مورد آخری به دلیل گرانی و مشکلات با  استقبال خوبی از سوی مشترکان مواجه نشده اند. بنابراین توصیه میشود که شعار اپراتورها همتراز با توانائی و خدمات آنها باشد.

منبع:"پايگاه خبری آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ايستنا)"

 

 



صفحه مناسب چاپ

دیدگاه کاربران در مورد این خبر

برای ثبت دیدگاه باید عضو شوید

اخبار مشابه

    برندها